wtorek, 30 sierpnia 2016

Dżemy z jeżynami.


W całej Europie dość często rośnie
Kolczastych krzaków gąszcz jeżynowy
Trzmiel je zapyla gdy jest przedwiośnie
(Kamiennik, leśny lub ogrodowy).

U nas w ogrodzie są bezkolcowe
Dorodne pędy na ściennych kratkach

Na nich owoce iście słoniowe
Dla ogrodnika prawdziwa gratka

Bo zdobią ogród o każdej porze
Dżem i deserek powstać z nich może.


Z roku na rok coraz bardziej lubię i cenię moje jeżyny w obu ogródkach. Są niezawodne. Wabią trzmiele i pszczoły. Owocują długo. Są wielkie i słodkie. Są bezkolcowe, pięknie wyglądają, łatwo się rozmnażają, zdobią ściany i są do pewnego stopnia zimozielone. Niestraszne im susze, mrozy, mszyce i kiepskie gleby ale gdy mają dobre warunki to rosną ogromne i słodkie. Dojrzewają stopniowo, od połowy sierpnia do połowy października mogę co kilka dni zebrać ich trochę. 



Od kilku lat robię dżemy jeżynowo-malinowe. Ten zestaw łagodzi smak jeżyn, uzupełnia smak malin i obniża koszty (kupowane maliny są dość drogie, własnych na razie mam nie za dużo).




 2014: 
Czy w Grodziu czy w stolicy
 cały rok ogrodnicy
Dbają o swoje grządki
 i na grządkach porządki,
By dobrze rosły uprawy. 
Mają trochę zabawy
Ale też sporo troski. 
A jakie z tego wnioski?
Nagrodą dla ogrodnika jest dżem z tego słoika

3 komentarze:

  1. Dziś kiedy ważyłam cukier do dżemu przestawiły mi się jednostki w wadze. I nasypałam cukru za dużo. Co tu zrobić? pobiegłam do ogródka i zerwałam trochę aronii. I tak powstał dżem malinowo-jeżynowo-aroniowy. Ciekawe jak dobry będzie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo chętnie bym się przekonała! Ale NIC nie przebije Twoich dżemów z czarnej porzeczki! Kiedy przepis? :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Trusku, to zaszczyt dla mojego dżemu! A wpis o dżemie z czarnych porzeczek jest 10 lipca.

    OdpowiedzUsuń